سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت خدمات کشاورزی رها اندیش جوین
 
قالب وبلاگ

diptera

دوبالان یکی از بزرگترین راسته های حشرات را تشکیل می دهند که از نظر انبوهی جمعیت و تعداد گونه ها  تقریبا در همه جا فراوانند. اکثر دوبالان به علت داشتن یک جفت بال ، به سهولت از حشراتی که کلمه " Fly   " در مورد آنها بکار می رود نظیر ( Sawflies   ،Dragonflies   ،Stoneflies   و ... ) متمایز می شوند. این یک جفت بال ، بالهای جلویی بوده و جفت بال عقبی آنها به اندامهای برآمده کوچکی به نام  هالتر یا شاهنگ تحلیل یافته اند که بعنوان اندام های تعادلی عمل می کنند . در تعدادی از سایر راسته ها نیز مواردی دیده می شد که افراد آنها یک جفت بال دارند ( تعدادی از یک روزه ها ، تعدادی از سوسک ها ، شپشک های نباتی نر و ... ) ، ولی هیچکدام از آنها بجز شپشک های نباتی نر ، بالهای عقبی تبدیل شده به هالتر ندارند. برای تفکیک دوبالان " Diptera " از حشرات "دوبال" سایر راسته ها ، گاهی آنها ررا تحت عنوان " دوبالان " Tow-Winged flies می نامند. در اسامی عمومی دوبالان کلمه "fly" به عنوان یک کلمه متمایز کننده مطرح می شود ، در صورتیکه در اسامی عمومی حشرات سایر راسته ها این کلمه با کلمه توصیفی همراه می گردد.

 اکثر دوبالان حشراتی نسبتا کوچک ، با بدنی نرم بوده و عده ای کاملا ریزند . با وجود این ، بسیاری از آنها دارای اهمیت اقتصادی زیادی می باشند . پشه ها ، مگس های سیاه ، میدج های نیش زن ، خرمگس ها ، مگس های اصطبل و ... خونخوار بوده و از آفات مهم انسان و حیوانات محسوب می شوند . اکثر حشرات خونخوار و بعضی از انواع گندخوار نظیر مگسهای  خانگی و مگسهای آبی (کالیفوریده) ، ناقلین مهم بیماری ها هستند .

 ارگانیسم های عامل بیماری های مالاریا ، تب زرد ، فیلایازیس ، تب دانگ ، خواب ، تیفوئید (حصبه) ، اسهال و دیگر پاتوژن ها توسط دوبالان منتقل و منتشر می شوند. برخی دوبالان نظیرمگس گندم Mayetiola destractor(Say) و کرم سیب از آفات مهم گیاهان زراعی محسوب می گردند . از طرفی تعداد زیادی از دوبالان به عنوان گندخوار برای انسان مفیدند. عده ای شکارچی یا انگل مهم آفات حشره ای بوده ، برخی در گرده افشانی گیاهان زراعی کمک می کنند و بعضی نیز دشمنان طبیعی علفهای زیان آور محسوب می شوند.

 قطعات دهانی دو بالان از نوع مکنده بوده ، اما تغییرات قابل توجهی در ساختمان قطعات دهانی افراد این راسته وجود دارد. در بیشتر آنها قطعات دهانی از نوع سوراخ کننده ( زننده ) می باشند. در عده ای مکنده یا لیسنده بوده و در تعدادی نیز این اندام ها بحدی کم رشد نموده که وظیفه ای انجام نمی دهند.

راسته دو بالان دگردیسی کامل داشته و لارو اغلب آنها ماگوت (Maggots ) نامیده می شود. لاروها عموما بدون پا و کرمی شکل هستند. در خانواده های ابتدایی ( زیر راسته Nematocera ) سر معمولا خوب رشد کرده و آرواره های بالا بطور افقی حرکت می کنند.

 درخانواده های پیشرفته (زیر راسته Brachycera ) رشد سر کم بوده و قلاب های دهانی در یک صفحه عمودی حرکت می کنند . در بعضی از خانواده های براکی سرا (گروه های Asilomorpha و Tabanomorpha ) سر لارو اسکلروتیزه و کم و بیش تو رونده (Retractile) می باشد ، در حالیکه در عده ای ( گروه Muscomorpha ) هیچ نع اسکلروتیزاسیون بجز قطعات دهانی در سر دیده نمی شود .

 شفیره در زیر راسته نماتوسرا از نوع غیر آزاد (obtect ) بده در حالیکه در سایر دویالان مخفی (coarctate) است . بدین معنی که مرحله شفیرگی در داخل پوسته آخرین سن لاروی که به آن پوپاریوم می گویند سپری می شد. لاروهای دوبالان در اماکن مختلف زندگی می کنند . تعداد زیادی از آنها در انواع محیط های آبی شامل جویبارها ، استخرها ، دریاچه ها و گودال های موقتی و آبهای شور و قلیایی زندگی می کنند.

 لاروهایی که از گیاهان تغذیه می کنند ، معمولا در داخل بعضی از بافت های گیاهی به عنوان مینوز برگ ، حشرات گالزا ، ساقه خوار و ریشه خوار زندگی می کنند. لاروهای شکارچی در محیط های متفاوتی نظیر آب ، خاک ، زیر پوسته درختان ، سنگها یا روی رستنی ها فعالیت می کنند. گونه Haeomyia petrolei (Coqu)  از خانواده Ephydridae  در حوضچه های نفت خام زندگی می کند. سایر افدریدها در دریاچه های خیلی شور تکثیر می یابند. حشره بالغ دوبالان روی گیاهان مختلف  یا مایعات حیوانی نظیر شهد ، ترشحات و یا خون تغذیه می کنند. اکثر گونه ها از شهد و شیره تغذیه نموده اما بسیاری از آنها خونخوار و یا پریداتور دیگر حشرات نیز می باشند


[ دوشنبه 91/2/18 ] [ 11:34 صبح ] [ مصطفی فاتحی نیا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

شرکت تعاونی خدمات کشاورزی رها اندیش جوین ارائه دهنده خدماتی از قبیل تولید نهال و تشخیص آفات و بیماری ها و تجویز و فروش سموم نباتی مشاوره و بازدید از مزارع و توزیع نهاده های کشاورزی به کشاورزان عزیز می باشد . شهرستان جوین عباس آباد عرب 09159744885
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 157749

سیب تم